آموزشی

هتل هوشمند چیست؟

هوشمند سازی هتل

هتل هوشمند چیست؟

هتل هوشمند سیستمی است که در آن انجام کارهایی مانند رزرو اتاق، باز کردن درب، تغییر وضعیت روشنایی، تهویه و سایر امکانات هتل، تنها با یک لمس بر روی تلفن همراه صورت می‌گیرد. در این هتل همه افراد از مسافران و مهمانان گرفته تا خدمه هتل، همه برای انجام کار‌های خود از تلفن همراه خود استفاده می‌کنند. هتل هوشمند از ابزارهای متصل به اینترنت استفاده می‌کند که قابلیت تعامل و ارتباط با یکدیگر را دارند.

هتل‌های سنتی هم با کمترین تغییرات هوشمند می‌شوند!

هتل‌های هوشمند با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های پیشرفته در صنعت هتلداری، تجربه دلچسبی را برای مهمانان و هتلداران فراهم می‌کنند. هتل‌های سنتی هم می‌توانند با اتوماسیون کردن خود و با استفاده از هوش مصنوعی، بدونِ تخریب یا انجام تغییرات وسیع به هتل‌های هوشمند تبدیل شوند.

در هتل‌های هوشمند فرایند رزرو اتاق توسط ربات یا به صورت آنلاین صورت می‌گیرد و مهمانان امکان کنترل همه‌ی وسایل داخل اتاق را توسط اپلیکیشنی که بر روی تلفن همراه خود نصب می‌کنند، دارند.

هتل هوشمند چیست

هتل هوشمند چیست

مزایای هوشمند سازی هتل

  • سیستمی کاملاً دیجیتال؛ با امکان تعریف و اجرای انواع مختلف سناریو جهت کنترل روشنایی، پرده‌ها، گرمایش و سرمایش و …
  • ارتباط ساده، آنلاین و بدون اتلاف وقت مهمانان با کارکنان هتل تنها با یک لمس بر روی تلفن همراه
  • ارائه خدمات رفاهی هوشمند به مهمانان به منظور بالا بردن سطح رضایت آن‌ها
  • ارائه گزارش دقیق از مصرف انرژی در بخش‌های مختلف، به مدیر هتل به منظور بررسی دقیق‌تر
  • مجهز به سیستم هشدار هوشمند، برای اطفاء هوشمند حریق و یا قطع خودکار برق و گاز در زمان احساس خطر
  • کنترل هوشمند تمامی اجزا و امکانات داخلی هتل
  • شخصی‌سازی اقامت‌های بعدی مهمان با استفاده از اطلاعات موجود از سفرهای قبلی او
  • سیستم امنیتی کاملا مجهز برای حفاظت از اتاق‌ها و سایر بخش‌های هتل
  • مدیریت هوشمند مصرف انرژی با در نظر گرفتن ساعات اوج مصرف

 

امکانات هتل هوشمند

بهینه‌سازی زمان کاری کارکنان:

افزایش کارایی پرسنل و کاهش تایم کاری به دلیل پاسخگویی به سوالات مهمانان توسط اپلیکیشن و تلفن همراه

حجم زیادی از کارهای روزمره و پاسخ‌گویی به سوال‌های متداول مهمانان، با تلفن همراه  انجام می‌شود. بنابراین کارایی کارکنان هتل افزایش یافته و در نتیجه به نیروی انسانی کم‌تری احتیاج است.

کاهش هزینه‌ها و افزایش درآمد:

صرفه جویی در مصرف انرژی و در نتیجه کاهش هزینه ها و همچنین افزایش جذابیتِ اقامت در هتل هوشمند و در نتیجه افزایش درآمد

از آن‌جا که سیستم روشنایی و کنترل دمای این هتل‌ها هوشمند است، در مصرف انرژی صرفه‌جویی شده و هزینه‌ها به شدت کاهش می‌یابد. در عین حال امکانات فراوان هتل باعث جذب مهمانان بیشتر و افزایش درآمد می‌شود.

پاسخ‌دهی بلادرنگ به مهمانان:

بیشتر سوالاتی که برای مهمانان به وجود می‌آید از پیش در اپلیکیشن پاسخ داده شده است.

امکانات سلف سرویس:

مهمانان می‌توانند چه داخل هتل و چه به صورت آنلاین برای رزرو اتاق و جای پارک، سفارش غذا اقدام کنند.

مهمانان در هتل هوشمند گزینه‌های بیشتری برای انتخاب دارند. همچنین برای انجام بسیاری از کارها به کمک کارکنان هتل احتیاج ندارند. به عنوان مثال می‌توانند خودشان چه داخل هتل و چه به صورت آنلاین اقدام به رزرو اتاق کنند.

شخصی‌سازی:

ثبت الگوی رفتاری مهمان در اقامت اول و امکان ارائه پیشنهادات جذاب طبق این الگو در اقامت‌های بعدی

اگر مهمان یک بار به هتل هوشمندی مراجعه کند اطلاعات او برای اقامت‌های بعدی ثبت می‌شود. همچنین خدمات بر اساس سلایق و انتخاب‌های او شخصی‌سازی و به صورت کاملا منحصر به فرد ارائه می‌شود.

آسایش و راحتی:

نیازی نیست مهمان برای درخواست‌ یا دریافت اتاق خود منتظر باشد و یا در صف بماند.

کنترل همه امکانات اتاق  توسط تلفن همراه مهمان صورت می‌گیرد.

اتاق هوشمند هتل

اتاق هوشمند هتل

پیش‌بینی تعمیر و نگهداری:

نصب سنسور هوشمند این امکان را می‌دهد که در صورت بروز هرگونه خرابی با دادن هشدار قبل از اینکه یک مشکل جدی و پرهزینه رخ دهد، آن را رفع کنند.

سرویس اتاق هوشمند:

مسافران با داشتن منو بر روی تلفن همراه، به راحتی می توانند سفارشات خود را ثبت و پیگیری کنند.

رزرواسیون پارکینگ هوشمند:

با استفاده از اپلیکیشن هتل و حسگر‌های هوشمند این امکان برای مهمان‌ها وجود دارد که از قبل مکان پارک خود را رزرو کنند.

پذیرش و تسویه بدون معطلی:

مسافران قبل از رسیدن به هتل با اپلیکیشن به کارکنان هتل اطلاع می‌دهند تا فرآیند پذیرش سریع‌تر و راحت‌تر صورت گیرد.

استفاده از موبایل به عنوان کلید اتاق:

علاوه بر کاهش هزینه چاپ و تهیه کارت، به مهمان اطمینان خاطر میدهد که تنها خودش قابلیت دسترسی به اتاق را دارد.

استفاده از موبایل به عنوان کلید اتاق علاوه بر اینکه هزینه چاپ کارت را برای هتل کاهش می‌دهد، به مسافر این اطمینان خاطر را می‌دهد که تنها خودش قابلیت دسترسی به اتاق را دارد.

ویژگی و امکاناتی که محصولات هوشمند بهامد به شما ارائه می دهند :

  • كنترل كليه تجهيزات و امكانات شامل روشنایی، سرمایش و گرمایش، پرده و سیستم صوتی توسط کلید 16پل
  • كنترل از راه دور تجهيزات هوشمند اعم از روشنايي، سيستم سرمايش، پرده هاي برقي، سينماي خانگي و … با امكان ارسال گزارش اتفاقات از طريق ايميل و Notification از طريق تبلت و موبايل در هر نقطه از دنيا توسط مودم Wifi يا اينترنت موبايل
  • قفل هوشمند با قابليت استفاده از كارت، رمز و كليد با قابليت كنترل عبور و مرور افراد، اختصاص رمزهاي متنوع و قابل برنامه ريزي زماني جهت افراد، باز و بسته كردن درب از راه دور، فعال و غير فعال كردن رمز ورود افراد از راه دور
  • امكان اجراي سناريوهاي مختلف در فضای اتاق خوابها و سرویس‌های بهداشتی و سالن. ارتباط صوتي و تصويري بين افراد چند واحد مختلف و همچنین با پذیرش هتل در بستر تكنولوژيIntercom

از طريق گوشي همراه ( Android،IOS) از هر نقطه از دنيا  (برای این سیستم باید سیستم SIP در محل نصب گردد)

سناریوپذیری، قابلیتی جذاب و کاربردی :

یکی از ویژگی‌های شاخص اپلیکیشن بِهامد، قابلیت تعریف سناریوهای مختلف (عملکرد و زمانبندی)، جذاب و کاربردی برای سنسورها و دستگاه‌های هوشمند موجود در ساختمان که قبلاً در اپلیکیشن اضافه شده‌اند، می‌باشد.

یکی از ویژگی‌های شاخص اپلیکیشن بِهامد، قابلیت تعریف سناریوهای مختلف، جذاب و کاربردی برای سنسورها و دستگاه‌های هوشمند موجود در ساختمان که قبلاً در اپلیکیشن اضافه شده‌اند، می‌باشد. به این صورت که با تغییر در وضعیت یک دستگاه، عملکرد دستگاه دیگر نیز تغییر می‌کند.

بخش دیگری از این سناریوها، کنترل انواع دستگاهها با تنظیم تاریخ و به تعداد تکرار تنظیم شده هستند تا به سهولت بتوان از راه دور به صورت هوشمند بیشترین استفاده از این سامانه را داشت.

هتل هوشمند

هتل هوشمند

سیستم مدیریت اتاق مهمان در هتل هوشمند

سیستم مدیریت اتاق مهمان یک فناوری ضروری برای هتل‌های با خدمات کامل، استراحتگاه‌ها، هتل‌های متوسط، هتل‌های با خدمات محدود، هتل‌های تجاری، هتل‌های اکو و غیره است.

از مزایای بسیار مهم در استفاده از این سامانه استفاده از دیتاهایی می‌باشد که هنگام حضور مهمان در اولین اقامتش در هتل  بدست می‌آید و با تجزیه و تحلیل این داده‌ها که از روش‌های مختلف بدست می‌آید و می‌تواند به صنعت هتلداری کمکِ شایانی کند. از آن جمله می‌توان به بخش‌های زیر اشاره کرد:

  • بهبود مدیریت درآمد
  • بداهه‌سازی خدمات و تجربه‌ی مهمان
  • افزایش اثربخشی بازاریابی شما باتوجه به تجزیه و تحلیل داده‌ها
  • کمک به شناسایی محیط کسب و کار و رقابت
  • امکان ارائه خدمات بیشتر
  • افزایش اعتبار و خوش‌نامی هتل از طریق پلتفرم‎های رسانه های اجتماعی
  • شناسایی نیازهای هتل شما
  • شناسایی الگوهای رفتاری مهمانان (شناسایی علایق و سلایق مهمانان متناسب با انتخابهای ایشان در اولین اقامت)
  • گزارش پرداخت‌ها
  • و انواع گزارش‌های آماری مورد نیاز دیگر

هدف اصلیِ استفاده از سیستم مدیریت اتاق مهمان، برآورده نمودن نیازها و انتظارات مهمانان در اتاق‌هایشان به صورت آنلاین می‌باشد. سیستم مدیریت اتاق مهمان روشی نوآورانه و کارآمد برای کنترل روشنایی، گرمایش/سرمایش، پرده‌ها، تلویزیون، سیستم صوتی(موسیقی)، رادیو و خدمات رفاهی هتل از طریق اپلیکیشن مهمان یا از طریق کنترل پنلِ لمسی ارائه می‌دهد.

همچنین این امکان را به مدیریت هتل می‌دهد تا مصرف انرژی اتاق مهمان را به طور موثر مدیریت کند و امکانات و فضایی متناسب با سلیقه‌ی مشتری (طبق الگوی رفتاری وی در اقامت قبلی) برای مهمانان ایجاد کند.

– افزایش راحتی مشتری و ارائه مدیریت آسان برای مهمانداران و مدیران هتل با تعریف سناریوهای پیش‌فرض برای اتاق مهمان.

– این سیستم سناریوهای مختلفی را در هر اتاق مدیریت می‌کند، از جمله سناریوهای Check in، Check out، خوش‌آمدگویی، حضور و استراحت (خواب شبانه).

– روشنایی، دما (سرمایش و گرمایش) و پرده‌ها را می‌توان متناسب با فعالیت مهمان کنترل کرد.

– تنظیمات را می‌توان در اتاق توسط مهمان یا به صورت مرکزی از طریق سیستم مدیریت هتل/ نرم‌افزار هتل/ تنظیم کرد.

– مهمانان از توانایی کنترل روشنایی، پرده‌ها، دما و واحد کنترل فن به راحتی از طریق این سیستم هوشمند قدردانی خواهند کرد.

– نظارت و کنترل مصرف انرژی، شناسایی و رسیدگی فعالانه به نیازهای تعمیر و نگهداری.

– تسهیل درخواست خدمات خدمتکار، درخواست لباسشویی، مزاحم نشویدDND) ) و غیره.

– سیستم مدیریت اتاق مهمان را می‌توان به نرم‌افزار هتل متصل کرد، بنابراین امکان تنظیم خودکار دمای ترجیحی، نور، تنظیمات محیط به محض نمایش ورود مهمان فراهم می‌شود.

– سیستم مدیریت اتاق مهمان را می توان با مدیریت هوشمند ساختمان (BMS) )  ادغام کرد تا مدیریت جامع ساختمان و عملیات هتل را ممکن کند.

– مزیت اصلی استفاده از سیستم مدیریت اتاق مهمان، بهبود رضایت و وفاداری مهمانان، افزایش درآمد اتاق و صرفه جویی قابل توجه در انرژی از 20٪ تا 50٪ است.

– با تجزیه و تحلیل مناسب داده ها، صنعت هتلداری می‌تواند با  پیش‌بینی‌های لازم بازاریابی خود را با دانستن اینکه دقیقاً چه چیزی را برای مشتریان بالقوه بازاریابی کند، مؤثرتر کند.

– این موضوع جهت بازاریابی به شناسایی گروه‌های مصرف‌کننده کلیدی که مرتباً از هتل‌ها یا مکان‌های مرتبط دیگر بازدید می‌کنند کمک کند.

اگر یک مهمان واحدی را برای کل خانواده رزرو کند، با کمک تجزیه و تحلیل داده‌ها، می‌توان فعالیت های خانوادگی موجود در هتل را بازاریابی کرد.

دیدگاهتان را بنویسید