آموزشی

هزینه هوشمند سازی ساختمان

صثلصل

هزینه هوشمند سازی ساختمان چه قدر است؟

باتوجه به اینکه قصد داریم چه تعداد وسیله را در منزل هوشمند کنیم و همچنین از چه روشی برای هوشمندسازی ساختمان استفاده کنیم، هزینه هوشمند سازی ساختمان متفاوت می‌باشد. پیشنهاد می کنیم قبل از مطالعه ادامه مطلب، مقاله ی خانه هوشمند چیست را مطالعه نمایید.

به صورت کلی هوشمند سازی ساختمان با توجه به تجهیزات هوشمند سازی ساختمان به کار رفته قیمت متغییری خواهد داشت. اما فارغ از روش انتخابی بی‌سیم یا باسیم، هوشمندسازی ساختمان را می‌توان به دو روش پیاده‌سازی کرد :

  • روش هوشمندسازی تجمیعی

  • در این روش کلیه تجهیزاتی که قرار است هوشمند شوند، به یک نقطه‌ی مرکزی متصل می‌شوند. این اتصال می‌تواند باسیم انجام شود که عمدتاً از پروتکل‌های KNX یا Modbus استفاده می‌کنند. در صورتی که از روش‌ بی‌سیم استفاده شود، از پروتکل‌هایی همچون WiFi، Zigbee، Z-wave، RF، NRF و … استفاده می‌شود.

در این روش برای اتصال این دستگاه‌ها به اینترنت حتماً باید از یک هاب مرکزی یا گیتوی استفاده گردد. این روش مزایا و معایبی دارد که از معایب آن میتوان به الزام برای داشتن یک هاب مرکزی یا گیتوی و همچنین انجام سیم‌کشی‌های اجباری از نقاط مختلف تا نقطه‌ی مرکزی اشاره کرد که به همین دلیل هزینه تمام شده‌ی هوشمندسازی ساختمان  نسبت به روش دیگر بالاتر خواهد بود.

  • روش هوشمندسازی توزیع شده

  • در این روش که معمولاً به روش بی‌سیم انجام می‌شود تک‌تک دستگاه‌ها به صورت جداگانه به اینترنت وصل می‌شوند و به اصطلاح هر دستگاه IP مخصوص به خود می‌گیرد و به مودم ساختمان متصل می‌گردد.

در این روش نیز به صورتی اختیاری و انتخابی می‌توان از هاب مرکزی استفاده کرد که در این صورت هزینه‌ی آن به هزینه هوشمندسازی ساختمان اضافه می‌گردد.

در روش توزیع شده چنانچه از پروتکل WiFi استفاده گردد، مشتری این امکان را دارد که فقط با خرید یک وسیله و اتصال آن به مودم، از مزایای هوشمندسازی ساختمان (در کمترین عمق) بهره‌مند شود. این روش به دلیل عدم نیاز به سیم‌کشی اولیه یا تغییر در سیم‌کشی موجود هزینه هوشمندسازی ساختمان را پایین می‌آورد.

به منظور برآورد هزینه هوشمندسازی ساختمان باید به موارد متعددی اشاره کرد و مهمترین آن این است که انتظار ما از هوشمندسازی چیست؟ با چه هدفی هوشمندسازی ساختمان را انجام می‌دهیم؟ کاهش مصرف انرژی یا سهولت استفاده از تجهیزات منزل از راه دور یا امنیت و ایمنی بیشتر و یا زیباسازی و بالا بردن جذابیت منزل؟

هرچه انتظارات بیشتری داشته باشیم، قطعاً مبلغ بیشتری نیز برای هزینه هوشمندسازی ساختمان پرداخت می‌کنیم. موضوع دیگری که تاثیر زیادی در قیمت تمام شده هزینه هوشمندسازی ساختمان دارد، تجهیزاتی هستند که شرکت‌های فعال در حوزه هوشمندسازی ساختمان، تولید کننده آن نیستند و عمدتاً از خارج از کشور تامین می‌شوند به عنوان مثال قفل درب برقی.

برای هوشمندسازی قفل برقی، گجت مربوط به خانه هوشمند در کنار این قفل درب قرار میگیرد و قیمت آن نسبت به قیمت خود دستگیره یا قفل درب، تنها 0.1 می‌باشد. به نظر می‌رسد این مبلغ برای هوشمندسازی ساختمان هزینه شده است در صورتی که این برداشت نادرست است و بخش زیادی از این قیمت مربوط به تامین تجهیزات جانبی هستند.

قیمت هوشمند سازی ساختمان

نکته دیگر که در این خصوص باید به آن اشاره کرد نوسانات قیمت هوشمندسازی ساختمان می‌باشد که با قیمت ارز ارتباط مستقیم دارد. چنانچه خرید شما از یک شرکت تولیدکننده خرید کنید، تأثیر قیمت نوسانات ارزی فقط بر روی قطعات وارداتی در تجهیزات خواهد بود. در صورتی که انتخاب شما برای هوشمندسازی، برندهای وارداتی باشد، تأثیر قیمت ارز بر روی تجهیزات هوشمندسازی به مراتب بیشتر می‌باشد. ضمن اینکه فارغ از موضوع حمایت از تولید داخلی، انتخاب محصولات هوشمند از تولیدات داخلی که پلتفرم خانه هوشمند آنها نیز به صورت کامل بومی سازی شده باشد، قطع اینترنت بین‌المللی باعث قطع سرویس‌های داخلی و تجهیزات خانه هوشمند تولید داخل نخواهد شد. همچنین موضوعات مربوط به گارانتی، خدمات پس از فروش و پشتیبانی 24 ساعته نیز جزء مواردی هستند که در هزینه هوشمندسازی ساختمان تاثیرگذار هستند.

دیدگاهتان را بنویسید