خانه هوشمند

همه چیز در مورد خانه هوشمند وایرلس یا بیسیم

همه چیز در مورد خانه هوشمند وایرلس یا بیسیم

زندگی در یک خانه کاملاً هوشمند و خودکار چگونه است؟ بسته به زمان روز یا تعداد ساکنان یک اتاق، چراغ های اتاق شما به طور خودکار روشن یا خاموش می شوند. می‌توانید درب پارکینگ خود را از راه دور از طریق برنامه‌ای در گوشی هوشمند خود ببندید و یخچال خود را طوری تنظیم کنید که وقتی مواد غذایی رو به اتمام است، به‌طور خودکار اغذیه مورد نیاز را سفارش دهد. شما حتی می توانید سیستم امنیتی خانه خود را از راه دور زمانی که در خانه نیستید مدیریت کنید و از آنجایی که این ویژگی ها بخشی از یک شبکه بزرگتر هستند، می توانید همه آنها را از یک مکان مرکزی کنترل کنید.
خودکار کردن کارهای ساده در خانه در واقع می‌تواند در زمان و انرژی شما (هم انرژی و هم هزینه برق) صرفه‌جویی کند.
پیشرفت‌ها در فن‌آوری‌های خانه‌های هوشمند به این معناست که بسیاری از دستگاه‌های معمولی الکترونیکی یا باتری مانند یخچال‌ها، قهوه‌سازها و مانیتورها می‌توانند به اینترنت متصل شوند. این دستگاه‌های هوشمند و متصل به اینترنت، اساس آنچه به عنوان اینترنت اشیا (IoT) شناخته می‌شود، شبکه‌ای از دستگاه‌های هوشمند هستند که داده‌ها را با دستگاه‌های دیگر متصل و مبادله می‌کنند. 

خانه هوشمند وایرلس یا بی سیم چیست؟

خانه هوشمند وایرلس یا بیسیم ، کنترل خودکار دستگاه‌ها و لوازم الکترونیکی خانگی متصل به اینترنت است. این امکان را به شما می‌دهد تا برنامه‌های زمانی سفارشی برای دستگاه‌ها ایجاد کنید، دستگاه‌ها را روشن یا خاموش کنید، و تنظیمات دیگر را متناسب با ترجیحات خود تغییر دهید. به‌علاوه، می‌توانید همه چیز را از راه دور از یک برنامه مدیریت خانه هوشمند کنترل کنید.
به عنوان مثال، در خانه هوشمند وایرلس، یک ترموستات هوشمند می‌تواند به‌طور خودکار دما را سی دقیقه قبل از بیدار شدن در صبح تنظیم کند، سپس هنگام خروج از منزل، به تنظیمات کم‌مصرف‌تر روی آورد. لامپ های هوشمند را می‌توان برنامه ریزی کرد که وقتی می خواهید صبح از خواب بیدار شوید روشن شوند و وقتی زمان خواب است خاموش شوند. این امر می‌تواند با صرف زمان و تلاش کمتر برای انجام کارهای دستی، روتین‌های صبح و شب شما را روان‌تر کند و به شما در صرفه‌جویی در هزینه‌های انرژی کمک کند.
سیستم‌های روشنایی هوشمند همچنین هنگامی که نورپردازی داخلی و خارجی در ساعات خاصی از روز فعال می‌شود، امنیت بیشتری ایجاد می‌کند. روشنایی امنیتی هوشمند همچنین می تواند به شما کمک کند ببینید چه زمانی راننده تحویل با بسته ها یا شام شما می‌رسد.
دستگاه‌های خانه هوشمند وایرلس یا بیسیم حتی می توانند از طریق اینترنت متصل اشیا با هم کار کنند. به عنوان مثال، یک دوربین امنیتی هوشمند می تواند روشنایی داخلی و خارجی را فعال کند تا زمانی که حرکت توسط یک حسگر حرکتی خاص در داخل یا خارج از خانه تشخیص داده می شود.

خانه هوشمند وایرلس یا بیسیم چگونه کار می کند؟

خانه هوشمند وایرلس یا بیسیم با ایجاد شبکه‌ای از دستگاه‌های سخت‌افزاری و رابط‌های الکترونیکی که از طریق اینترنت با هم ارتباط برقرار می‌کنند، انجام می‌شود. به عبارت دیگر، اتصال دستگاه‌ها و لوازم هوشمند خانگی روزمره برای خودکار کردن عملکرد آن‌ها است.
چگونه این کار انجام می شود؟ دستگاه های خانگی به شبکه وای فای خانه هوشمند شما متصل می شوند و می توانند از طریق همان شبکه با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. سیستم‌های خانه هوشمند وایرلس یا بیسیم کنترل چندین دستگاه و لوازم خانگی را در سرتاسر خانه را در یک برنامه مدیریت خانه هوشمند آسان می‌کنند. اگرچه همچنان می‌توانید هر زمان که نیاز باشد هر دستگاه را به صورت دستی کنترل کنید.

خانه هوشمند وایرلس از سه جزء اصلی تشکیل شده است: سنسورها، محرک ها و کنترلرها.

سنسورها دما، نور، حرکت، رطوبت را کنترل می‌کنند، باز و بسته شدن درها و پنجره‌ها را تشخیص می‌دهند، سطح مونوکسید کربن را کنترل می‌کنند و دود را تشخیص می‌دهند. یک سیستم خانه هوشمند وایرلس یا بیسیم می تواند تنظیمات خود را بر اساس اولویت های برنامه ریزی شده شما و اطلاعاتی که از حسگرهای دستگاه های هوشمند شما دریافت می کند، تنظیم کند.
کنترل‌کننده‌ها دستگاه‌های هوشمندی هستند – مانند تبلت‌ها، تلفن‌های هوشمند و رایانه‌ها – که پیام‌هایی درباره وضعیت ویژگی‌های خودکار خانه شما ارسال و دریافت می‌کنند.
محرک ها موتورها، سوئیچ ها یا شیرهایی هستند که در دستگاه های هوشمند تعبیه شده اند و عملکردی از دستگاه هوشمند را کنترل می کنند.

برای خانه هوشمند وایرلس یا بیسیم به چه چیزی نیاز دارید؟

اگر تصمیم دارید خانه معمولی خود را به خانه هوشمند وایرلس تبدیل کنید، باید به این فکر کنید که چه کارها یا اقداماتی را می‌خواهید خودکار کنید و چگونه ممکن است دستگاه‌های شما با هم کار کنند تا زندگی شما را آسان‌تر کنند. همچنین باید در نظر بگیرید که چگونه می خواهید دستگاه‌های موجود در خانه خود را کنترل کنید.
اجزای ضروری برای خانه هوشمند وایرلس یا بیسیم عبارتند از بلندگوهای هوشمند اختصاصی که با دستیارهای صوتی دیجیتال (مانند Google Assistant) کار می‌کنند تا بتوانید موسیقی مورد علاقه خود را در سراسر خانه پخش کنید.

تفاوت خانه هوشمند وایرلس و خانه هوشمند باسیم

تفاوت بین هوشمندسازی وایرلس و سیستم‌های باسیم در نظر گرفته شده است. در پروژه‌ها، کارفرما می‌تواند بین استفاده از سیستم هوشمند وایرلس و باسیم انتخاب کند. اگر پروژه در حال ساخت است، کارفرما می‌تواند سیستم هوشمند باسیم را مورد استفاده قرار دهد، اما هیچ محدودیتی برای استفاده از سیستم بی‌سیم وجود ندارد. یکی از مزایای سیستم وایرلس این است که با توجه به استفاده از امواج و سیگنال‌ها، در صورت بروز آتش سوزی و تخریب زیرساخت‌ها، سیستم آسیبی نمی‌بیند. با این حال، علیرغم ثبات بیشتر سیستم هوشمند باسیم، یکی از معایب بزرگ آن این است که در مواقع بحرانی و تخریب زیرساخت‌ها، عملکرد آن متوقف می‌شود و اغلب بی‌استفاده می‌ماند.

تفاوت خانه هوشمند وایرلس با خانه هوشمند باسیم

تفاوت خانه هوشمند وایرلس با خانه هوشمند باسیم

یکی دیگر از چالش‌های سیستم هوشمندسازی خانه باسیم، محدودیت در اضافه‌کردن ماژول‌ها به نقاط مختلف است. این در حالی است که در سیستم خانه هوشمند وایرلس، این محدودیت وجود ندارد و با استفاده از تکنولوژی مناسب، می‌توان ماژول‌های مختلف را در نقاط دلخواه قرار داد.

پروتکل کنترل دستگاه هوشمند وایرلس

انتخاب یک پروتکل کنترل دستگاه خانه هوشمند وایرلس یکی دیگر از جنبه های مهم برنامه ریزی برای سیستم خانه هوشمند شما است. برای فعال کردن دستگاه‌های هوشمند شما برای کار با یکدیگر انتخاب پروتکل مناسب ضروری است. برخی از رایج‌ترین پروتکل‌ها عبارتند از WiFi، Z-Wave، Zigbee، Bluetooth و Tread. و اگر با اخبار فناوری همراه بوده اید، تکنولوژی Matter به زودی رونمایی می‌شود. پروتکل در نهایت به دستگاه هایی از اکوسیستم‌های مختلف اجازه تعامل می‌دهد.

دستگاه‌های خانه هوشمند وایرلس

در حالی که بسیاری از دستگاه‌های متصل در بازار موجود هستند، همه آنها برای اتوماسیون خانگی خوب کار نمی کنند. دستگاه‌های خانه هوشمند معمولاً شامل لامپ‌ها، قفل درها، پریزهای هوشمند، سیستم‌های امنیتی خانه، دوربین‌های امنیتی ترکیبی/زنگ‌های در، پرده‌های برقی پنجره‌ها، مانیتورهای مونوکسید کربن و ترموستات‌ها و … هستند.

چگونه از اتوماسیون خانه هوشمند وایرلس یا بیسیم استفاده می کنید؟

می‌توانید کارهای زیادی با اتوماسیون خانه هوشمند وایرلس انجام دهید، مانند نظارت و کنترل چندین دستگاه متصل از یک مکان، و دریافت اطلاعات بی‌درنگ درباره عملکرد، فعالیت، خطاها یا هشدارهای مهم دستگاه. اتوماسیون همچنین به شما امکان می‌دهد دستگاه‌ها را با هم گروه‌بندی کنید، آن‌ها را بر اساس یک زمان‌بندی تنظیم کنید، یا تنظیم کنید که فقط در صورت وجود شرایط خاص، روشن یا خاموش شوند.
کاربردهای متداول اتوماسیون خانه شامل تنظیم خودکار دما و روشنایی قبل از رسیدن به خانه یا به محض خروج از خانه است. سیستم‌های اتوماسیون خانگی با استفاده از هوش مصنوعی (AI) می‌توانند روال‌های روزمره شما را هنگام خروج از خانه یا بازگشت به خانه یاد بگیرند و بر اساس آن عمل کنند. برخی از سیستم‌های اتوماسیون خانگی از هوش مصنوعی استفاده نمی‌کنند، اما می‌توانند به صورت دستی برنامه‌ریزی شوند تا از عادات و الگوهای شما پیروی کنند.
روال‌های اتوماسیون خانگی همچنین به چندین دستگاه اجازه می‌دهد تا با هم کار کنند تا حضور شما در خانه را تشخیص دهند. اگر دستگاه‌های تعیین‌شده تشخیص دهند که شما دور هستید، می‌تواند دما را تنظیم کند، یک جاروبرقی روباتی راه‌اندازی کند یا کارهای دیگری را که برنامه‌ریزی کرده‌اید در حالی که بیرون هستید انجام دهد.
لیست چیزهایی در اطراف خانه که اتوماسیون خانگی می‌تواند به آنها کمک کند طولانی است.

برخی از رایج‌ترین کاربردهای خانه هوشمند وایرلس عبارتند از:

  • کنترل از راه دور روشنایی داخلی / خارجی.
  • کنترل ترموستات گرمایش/تهویه مطبوع.
  • نظارت بر آتش و مونوکسید کربن
  • پایش و تصفیه کیفیت هوا
  • کنترل لوازم خانگی
  • نظارت تصویری زنده
  • سیستم‌های امنیتی اتوماسیون خانگی و دوربین ها.
  • سیستم‌های هشدار دهنده
  • ادغام با دستیارهای شخصی دیجیتال برای کنترل صدا.
  • هشدارهای بی‌درنگ از طریق متن، ایمیل یا اعلان فشاری.

مزایای خانه هوشمند وایرلس چیست؟

افزودن اتوماسیون هوشمند وایرلس به خانه شما می تواند سرگرم کننده باشد، اما مهمتر از آن، مزایای واقعی و ملموس وجود دارد: صرفه‌جویی در انرژی، امنیت، راحتی، دسترسی و کنترل از راه دور.

در اینجا چند مورد از بزرگترین مزایای اتوماسیون خانه شما آورده شده است:

1- کارهای روزمره آسان شده است :

زمان کمتری را برای کارهای ساده مانند روشن و خاموش کردن چراغ‌ها در اتاق‌های خاص، تنظیم ترموستات، منتظر ماندن برای دم کردن قهوه‌تان در اتوماسیون خانه هوشمند وایرلس یا بی‌ سیم این کارها را برای شما انجام می‌دهد و روال‌های صبح و شب شما را انجام می‌دهد. با کمک تنظیمات خانه هوشمند شخصی‌سازی شده و خودکار، می‌توانید این روند را بهتر می شود.

2- افزایش امنیت و ایمنی خانه :

سیستم‌های امنیتی خودکار خانه هوشمند وایرلس می‌توانند با نظارت بر خانه‌تان در حالی که داخل یا خارج از خانه هستید، آرامش بیشتری به شما بدهد. این سیستم‌ها می‌توانند ویدیو و صدا را در لحظه ارائه دهند و چراغ‌های هوشمند با حسگرهای حرکتی هنگام تشخیص حرکت، نور را در مناطق مختلف می‌تابانند، بنابراین شما در مورد حرکت غیرمنتظره در ملک خود چه در خانه یا خارج از خانه، هشدار داده می‌شوید.
ردیاب‌های هوشمند دود و مونوکسید کربن، سیستم‌های مانیتورینگ رطوبت که نشت‌ها را تشخیص می‌دهند و سایر دستگاه‌های نظارتی را به خانه خود اضافه کنید و سیستم اتوماسیون خانه هوشمند وایرلس شما می‌تواند به جلوگیری از بلایای جدی در خانه کمک کند.

افزایش امنیت خانه

افزایش امنیت خانه و تسلط بر همه چیز

امکان نفوذ به تمامی دستگاه‌های متصل به اینترنت همواره وجود دارد، اما با پیشرفت تکنولوژی هکرها، تلاش‌های بسیاری برای افزایش امنیت انجام شده است تا تهدیدات کاهش یابد، مگر اینکه روش‌های جدیدی برای نفوذ ابداع شود. در سیستم‌های جدید خانه هوشمند وایرلس، استفاده از امنیت بسیار بالا ممکن است. ارتباط بین دستگاه‌ها و هاب در خانه هوشمند، از طریق رمزگذاری و استفاده از کلمات عبور و رمزنگاری اختصاصی ایمن شده است. به همین دلیل، تا به حال توانسته است به طور پایدار و بدون خطا ادامه دهد.

قابلیت‌های امنیتی سیستم وایرلس در خانه هوشمند شامل موارد زیر می‌شود:

  • استفاده از شناسه مخصوص به هر دستگاه
  • پیاده‌سازی سیستم امنیتی اختصاصی (توسط تخصصی‌ها اجرا می‌شود)
  • استفاده از ارتباطات رمزگذاری شده
  • رمزنگاری داده‌های کاربر
  • پشتیبان‌گیری خودکار
  • سیستم پایدار

3- حفظ انرژی :

وقتی متوجه می‌شوید که چراغ‌های طبقه پایین تمام شب روشن بوده‌اند، عملاً احساس می‌کنید که قبض انرژی شما بالا می‌رود. اما زمانی که چراغ‌ها، بلندگوها و سایر دستگاه‌های شما قرار است برای شما خاموش شوند، لازم نیست نگران خاموش کردن دستی چیزها باشید – که به این معنی است که شانس کمتری برای روشن ماندن تصادفی برای مدت زمان طولانی باعث اتلاف انرژی می‌شود. چراغ‌های هوشمند و دستگاه‌های تشخیص حرکت می‌توانند به شما کمک کنند با تنظیم خودکار زمانی که اتاق خالی است، در هزینه‌های انرژی صرفه‌جویی کنید و از برق کمتری استفاده کنید، یا می‌توانید از طریق برنامه خانه هوشمند وایرلس یا بیسیم خود برنامه‌ای تنظیم کنید تا دستگاه‌ها در مواقعی که برای شما راحت است روشن و خاموش شوند.

صرفه جویی در انرژی

صرفه جویی در انرژی

4- دسترسی و کنترل از راه دور (وایرلس) : 

از راه دور از طریق تلفن هوشمند، تبلت یا لپ‌تاپ به دستگاه‌های خانگی دسترسی داشته باشید و آن‌ها را کنترل کنید و به راحتی تنظیمات را از هر کجا به‌روزرسانی کنید. در پارکینگ را باز گذاشتید؟ آن را از یک برنامه روی گوشی خود ببندید. با استفاده از دسترسی از راه دور برای بررسی قفل درها، چراغ‌ها، درب گاراژ یا هر چیز دیگری که به شبکه خودکار شما متصل است، وقتی از خانه دور هستید، آرامش بیشتری به دست آورید.

برای کنترل دستگاه‌ها در سیستم خانه هوشمند وایرلس، یک برنامه اختصاصی در اختیار کاربر قرار می‌گیرد. این برنامه اختصاصی امکان اعمال دستورات ساده تا سناریوهای پیچیده از قبل طراحی شده را به کاربر می‌دهد. پس از آن، با فشردن یک دکمه، می‌توانید بنشینید و نظاره‌گر باشید تا فناوری کنترل خانه را بر عهده بگیرد. با استفاده از این برنامه اختصاصی، بگونه‌ای که تمایل دارید، می‌توانید در خانه یا در حال سفر باشید و تمام عملکردهای سیستم را به دلخواه خود اعمال کنید.

کنترل از راه دور

کنترل از راه دور

5- انعطاف پذیری برای بهبود و ارتقا :

اتوماسیون خانه هوشمند وایرلس منعطف و ارتقا است زیرا فناوری و اتوماسیون دستگاه‌های هوشمند دائماً در حال بهبود هستند. به عبارت دیگر، هنگامی که دستگاه‌های شما به فضای ابری متصل می شوند، با بهبود فضای ابری، دستگاه‌های شما و عملکرد آن‌ها به عنوان ویژگی های جدید اضافه می‌شود. همچنین، اتوماسیون خانه هوشمند بیسیم به شما این امکان را می‌دهد که به راحتی دستگاه‌های جدید را تنها با راه‌اندازی و اتصال آن‌ها به اینترنت به شبکه اینترنت اشیا خود اضافه کنید. آیا آشپزخانه خود را با وسایل هوشمند ارتقا می دهید؟ ترجیح می‌دهید چراغ‌های خانه خود را به صورت دستی کنترل کنید؟ فقط یک ثانیه طول می‌کشد تا تنظیمات خود را از خودکار به دستی تنظیم کنید.

6- نصب سریع و آسان :

نصب تجهیزات خانه هوشمند بی‌سیم بسیار سریع و آسان است، و نیازی به سیم کشی و کنده کاری در دیوارها ندارد. حتی افرادی که تخصص فنی در این زمینه ندارند، می‌توانند به راحتی این تجهیزات را نصب کنند. با این روش، هزینه‌های نصب برآورد هوشمندسازی شما را به شدت کاهش می‌دهد.

معایب خانه هوشمند وایرلس

علاوه بر مزایای خانه هوشمند وایرلس، برخی معایب نیز وجود دارند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

1- کاهش کیفیت عملکرد در استفاده همزمان از دستگاه‌ها :

استفاده همزمان از تمامی دستگاه‌های هوشمند مانند وسایل ایمنی، دستگیره‌های درب هوشمند، پرده‌های برقی، سیستم صوتی و کنترل روشنایی، ممکن است باعث اختلال کوتاه در عملکرد دستگاه‌های کنترل مرکزی شود و کیفیت عملکرد آن‌ها را کاهش دهد.

2- مشکلات امنیتی :

استفاده از بستر شبکه و وای‌فای در خانه هوشمند بی‌سیم، باعث بحث و بررسی درباره مسائل امنیتی می‌شود. اگرچه تاکنون گزارشی مبنی بر هک شدن سیستم‌های هوشمند بی‌سیم گزارش نشده است و پروتکل‌های امنیتی این شبکه‌ها به‌روز است، اما این مسئله همچنان به عنوان یک معایب مطرح می‌شود.

3- باتری‌های تجهیزات هوشمند بی‌سیم :

بعضی از تجهیزات هوشمند بی‌سیم از باتری‌های داخلی استفاده می‌کنند و باید به طول عمر باتری‌ها توجه شود. اگرچه سیستم‌های هوشمند بی‌سیم قابلیت اتصال به برق را نیز دارند، اما دستگاه‌هایی که به طور پیش‌فرض از باتری استفاده می‌کنند، به دلیل نیاز به تعویض باتری و نیازمندی به نگهداری، جزء معایب این سیستم‌ها قرار می‌گیرند.

چگونه می توان اتوماسیون خانگی هوشمند را با وایرلس کنترل کرد؟

دستگاه‌های اتوماسیون خانگی هوشمند وایرلس را می‌توان از راه دور از طریق یک برنامه تلفن همراه به صورت وایرلس کنترل خانه هوشمند یا یک دستیار صوتی دیجیتال را انجام داد.

اپلیکیشن موبایل

دستگاه های هوشمند وایرلس معمولاً با یک برنامه اختصاصی ساخته شده توسط سازنده دستگاه کنترل می‌شوند. این برنامه‌های کنترل‌کننده معمولاً انواع مختلفی از دستگاه‌های یک سازنده را پشتیبانی می‌کنند. بسیاری از دستگاه‌های هوشمند می‌توانند به اکوسیستم اتوماسیون خانگی متصل شوند که در آن یک برنامه خانه هوشمند می‌تواند همه دستگاه‌های هوشمند (حتی دستگاه‌های تولیدکنندگان مختلف) را کنترل کند.

دستیار صوتی دیجیتال

یک دستیار صوتی دیجیتال بیشتر از پخش موسیقی و جستجوی چیزها در وب نیست. دستیارهای صوتی همچنین می توانند دستگاه های هوشمند خانه را کنترل کنند. دستیارهای صوتی دیجیتال به عنوان بلندگوهای هوشمند فقط صوتی یا نمایشگرهای دیجیتالی موجود هستند که شامل بلندگوهای هوشمند نیز می شوند. با صحبت کردن با دستیار صوتی دیجیتال می توانید دستگاه ها را کنترل کنید. اکثر دستگاه های خانه هوشمند از فرمان های صوتی الکسا، دستیار گوگل و سیری پشتیبانی می کنند.

الکسا

دستیار صوتی الکسای آمازون در دستگاه‌های Amazon Echo، Echo Dot، Echo Show و Echo Auto تعبیه شده است. الکسا یک دستیار صوتی بسیار محبوب است که با تعداد زیادی دستگاه هوشمند خانگی سازگار است.

دستیار گوگل

دستیار Google در همه دستگاه‌های Google Nest از جمله Google Nest Mini، Nest Hub، Nest Cam، Nest Thermostat، Nest Doorbell، و تلفن‌ها و لپ‌تاپ‌های Google Pixel در دسترس است. Google Assistant با طیف گسترده ای از دستگاه های هوشمند خانگی سازگار است.

سیری

دستیار دیجیتالی سیری اپل در Apple HomePod (یک بلندگوی هوشمند)، آیفون، آیپد و iWatch موجود است. دستیار صوتی سیری با بسیاری از دستگاه های خانگی هوشمند که با Apple HomeKit کار می کنند سازگار است.

قیمت هوشمند سازی خانه هوشمند به صورت وایرلس

هوشمندسازی وایرلس خانه، ارزانترین راه حل برای اتوماسیون ساختمان است و در حال حاضر بسیار مورد توجه قرار گرفته است. سیستم خانه هوشمند بیسیم دارای قیمتی بسیار مناسبتر و تقریباً یک سوم قیمت مدل‌های دیگر است. وجود تولیدکنندگان داخلی برای تجهیزات هوشمندسازی بیسیم، باعث شده تا این وسایل با هزینه‌های بسیار مناسب و اقتصادی قابل تهیه باشند. همچنین، در سیستم خانه هوشمند بیسیم نیازی به سیم کشی نیست که این موضوع به طور قابل توجه‌ای هزینه نصب را کاهش می‌دهد. نصب و راه‌اندازی این سیستم‌ها توسط برقکاران انجام می‌شود و نیازی به طراحی خاصی ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید