خانه هوشمند

سیستم آبیاری هوشمند چیست؟ تمام مزایا و کاربردها

سیستم آبیاری هوشمند چیست؟ تمام مزایا و کاربردها

بسیاری از کشورهای جهان با مشکل کم آبی مواجه هستند. آب آشامیدنی و آب آبیاری برای ما بسیار مهم است. چه آبیاری مزرعه و چه آبیاری قطره ای باغ به آب زیادی نیاز دارد. این فرآیند به ناچار منجر به هدر رفتن آب می شود. بنابراین، سیستم های آبیاری هوشمند روز به روز اهمیت بیشتری پیدا می کنند. این شامل سنسورها و کنترل های پیشرفته برای به حداقل رساندن هدر رفتن آب است.

واقعیت ها ثابت کرده اند که در مقایسه با فناوری آبیاری سنتی، فناوری آبیاری هوشمند می تواند هدر رفت آب را بین 20 تا 40 درصد کاهش دهد. بر اساس داده های آب و هوای منطقه ای فعلی و شرایط رطوبت خاک، می تواند به طور علمی قضاوت کند که آیا به گیاهان آبیاری شود و چقدر باید آبیاری شود. تنظیم انعطاف پذیر زمان آبیاری و محل آبیاری، کاهش هدر رفت آب و افزایش راندمان آبیاری با حفظ سلامت و کیفیت گیاه.

آبیاری هوشمند چیست؟

آبیاری هوشمند روشی برای استفاده از علم و فناوری برای صرفه جویی در مصرف آب در آبیاری است. این شامل سنسورهای آب و هوا، سنسورهای خاک و کنترل کننده های مختلف است. سنسور شرایط آب و هوایی فعلی و رطوبت واقعی زمین را کنترل می کند و کنترل کننده شیر آب را برای باز یا بسته شدن کنترل می کند. اجرای آبیاری خودکار در مورد اینکه آیا، چه زمانی و چه مقدار آب مورد نیاز است. برای مدیریت صرفه جویی در مصرف آب در چمنزارها، زمین های کشاورزی، چشم انداز و مناطق دیگر مناسب است.

سیستم آبیاری هوشمند فناوری هایی مختلف را از راه دور را یکپارچه می کند و کنترل می‌کند. برای صرفه جویی در مصرف آب آبیاری، با توجه به نوع خاک و شرایط آب و هوایی، مقدار مناسب آب را برای گیاهان فراهم کنید. سیستم آبیاری هوشمند عمدتاً شامل فناوری‌های مختلفی مانند فناوری حسگر، فناوری کنترل خودکار و فناوری رایانه است. همراه با روش های آبیاری باغ مانند آبیاری بارانی و آبیاری قطره ای.

سیستم آبیاری هوشمند

سیستم آبیاری هوشمند

قسمت‌های مختلف سیستم آبیاری هوشمند

از آنجایی که سیستم آبیاری هوشمند عملکردهای قدرتمندی دارد و می تواند آبیاری خودکار صرفه جویی در آب را انجام دهد، شامل قسمت‌های مختلفی است. به طور کلی شامل بخش نظارت، بخش کنترل، بخش انتقال و پلت فرم ترمینال است. لوازم جانبی مختلف با هم کار می کنند تا یک واحد را تشکیل دهند. ترکیب لوازم جانبی هر قسمت به شرح زیر است:

1- بخش نظارت

سنسورهای مختلف واحدهای نظارتی برای آبیاری هوشمند هستند. سنسورهای اصلی عبارتند از: سنسور رطوبت خاک، سنسور سرعت باد، سنسور تبخیر، سنسور رطوبت برگ، سنسور باران و برف و جمع‌آورنده داده.

2- قسمت کنترل

شیرهای کنترلی مختلف اساس آبیاری خودکار هستند. شیرهایی که از سوئیچینگ از راه دور پشتیبانی می کنند شامل شیرهای پروانه ای، شیرهای پالسی، شیرهای توپی و غیره هستند. با توجه به مناطق مختلف آبیاری، شیرها و لوله های آب متفاوتی را انتخاب کنید.

3- بخش انتقال

سیگنال داده های نظارت شده و سیگنال فرمان در ترمینال کنترل منتقل می شوند. اگر از وای فای خانگی استفاده می کنید، قسمت انتقال روتر و میزبان نظارت است.

طرز کار سیستم آبیاری هوشمند

طرز کار سیستم آبیاری هوشمند

4- پلت فرم ترمینال

پلت فرم ترمینال به طور کلی یک سیستم نرم افزاری برای مرتب سازی و تجزیه و تحلیل داده ها است. می تواند داده ها را تجزیه و تحلیل کند، داده ها را ذخیره کند و دستورالعمل های کنترلی را صادر کند. نرم افزار پلت فرم از عملیات تلفن همراه و کامپیوتر پشتیبانی می کند.

حسگرهای مختلف رطوبت خاک و داده های هواشناسی را به صورت بی سیم به سکو منتقل می کنند و سکو نیز داده ها را تجزیه و تحلیل و مطالعه می کند. حجم آب و مساحتی که باید آبیاری شود را تجزیه و تحلیل می کند و دستورات بی سیم را به شیر کنترل در هر نقطه ارسال می کند. کنترل کننده شیر آب را برای باز یا بسته شدن کنترل می کند. آبیاری مناسب را فراهم کنید. با افزایش دمای فضای باز یا تغییر بارندگی، سیستم های آبیاری هوشمند متغیرهای خاص سایت مانند نوع خاک، نرخ بارانی و غیره را در نظر می گیرند و به طور مداوم زمان آبیاری را تنظیم می‌کنند.

با بهترین پریز هوشمند موجود در بازار آشنا شوید

مزایای سیستم آبیاری هوشمند

1- صرفه جویی در نیروی انسانی

در مقایسه با روش‌های آبیاری سنتی، آبیاری هوشمند یک روش خودکار است. نیازی نیست که آبیاری با نازل در زمین آبیاری قدم بزند. همچنین نیازی به باز یا بستن دستی شیر آب نیست. یک تلفن همراه یا یک کامپیوتر می تواند تمام کار آبیاری را کامل کند. دیگر نگران پژمردگی گیاهان باغ به دلیل کمبود آب در سفر نباشید. شما می توانید با اطمینان در هر جایی بازی کنید.

2- صرفه جویی در مصرف آب

هدف از آبیاری هوشمند صرفه جویی در مصرف آب است که جایگزین آبیاری غرقابی قبلی می شود. برای رفع نیازهای رشد گیاهان از آب کمتری استفاده می کند. سیستم های آبیاری هوشمند می توانند داده های رطوبت خاک را جمع آوری کرده و آب آبیاری را به طور موثر کنترل کنند. همچنین مجهز به سیستم گردش خون برای صرفه جویی در منابع آب است.

3- مدیریت از راه دور

از تلفن همراه یا رایانه برای تکمیل تجزیه و تحلیل داده های نظارتی و کار آبیاری استفاده کنید، لازم نیست در منطقه آبیاری ظاهر شوید. کافیست در زمان مناسب گوشی را روشن کنید تا وضعیت رشد گیاه را مشاهده کنید. یک نفر می تواند چندین پلت فرم ابری را به طور همزمان مدیریت کند و هزاران هکتار زمین کشاورزی را آبیاری کند، که به میزان زیادی در هزینه های نیروی کار صرفه جویی می کند.

4- آبیاری خوب

آبیاری خوب بر اساس داده های زمان واقعی اندازه گیری شده توسط سنسورها، روش آبیاری را به موقع تنظیم می کنیم. با توجه به رشد گیاهان به طور منظم و کمی آبیاری کنید. آبیاری یکنواخت در سراسر باغ به هر گل اجازه می دهد تا سالم رشد کند.

5- کنترل هوشمند

کنترل هوشمند آبیاری زمان‌بندی‌شده، آبیاری از راه دور، و آبیاری چرخه‌ای، جابه‌جایی انعطاف‌پذیر بین سه حالت آبیاری، و اصلاح سکوی ابری بلافاصله اعمال می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید